8 Oct 2015

Come to Denmark!

Čas přihlášek na vejšky se neodvratně blíží a je na čase si vybrat. Upřímně, když pomyslím na to, že už je to rok, co jsem začala sepisovat přihlášku sem, točí se mi z toho hlava. Sotva furt věřím tomu, že jsem fakt tady. Každopádně, proč tenhle článek píšu! Stojím si za tím, že začít život v Dánsku bylo nejlepší rozhodnutí v mém životě a přeju každému, aby tohohle taky docílil. Proto chci sepsat pár bodů, které Vás zajisté donutí alespoň se nad touto možností zamyslet.
Nebudu Vám lhát, není to tu všechno růžové. V organizacích zařizující studium v Dánsku se nedozvíte o jediné věci, která by tu byla špatně. Chyba. Ze začátku jsem tomu věřila, ale pak přišla krutá realita. Dneska chci vypíchnout hlavně to pozitivní, ale nechci nikoho vodit za nos a něco přikreslovat, tak snad mě budete považovat za důvěryhodný zdroj. Máte to z první ruky, tak co víc chtít!

1. STUDIUM ZDARMA
Co najdete na každé stránce o studiu v Dánsku jako první bod je, že celé studium je zdarma, na tom není ani kousek lži. Ovšem pouze pro studenty z EU, takže když jste třeba z Afriky, stačí si vzít Dána/Dánku a máte to v cajku. Existuje hodně výjimek a pravidel. Určitě se nemusíte bát, že by studium nebylo kvalitní, když je zdarma. Jsem tu měsíc a jsem s výukou nadmíru spokojená. Ale není všechno zadarmo. Na každý semestr dostanete seznam učebnic, které Vás v přepočtu mohou stát až 10 tisíc. Ale klid! Spoustu z nich se dá najít v pdfku, můžete je sdílet napůl se spolužáky nebo se bez nich prostě obejdete, všechno se dá vyřešit (pokud nejste boháč a můžete si vše koupit třikrát).



2. PRAXE PŘED TEORIÍ, UČITEL JE KAMARÁD
Jak jsem říkala, z výuky jsem nadšená. Všem učitelům se říká křestním jménem, na nějaké formality se zde nehraje. Pokud máte problém, jděte za kýmkoliv z vedení a oni Vás přijmou s otevřenou náručí. Dáni jsou neuvěřitelně pohostinní a nápomocní. A dále! Valná většina učitelů ani nejsou pedagogicky vyučení, ale jsou to lidi s dlouholetými praxemi z odvětví, které učí. Neuvěřitelná výhoda a všichni zvládají učení na jedničku. Ve škole máme také Friday Bar, kam nás sami učitelé každý pátek pomalu násilím posílají a chodí s námi samozřejmě.


Co se týče samotné výuky, je to opak Česka. 90% zkoušek se skládá ze skupinových esejí, prezentací aj. V budoucnosti také nebudete pracovat sólo bez kontaktu s lidmi, proto je tahle výuka úžasně efektivní a i tak to není žádný leháro. Rozvrh je flexibilní, mění se, žádné striktní časové limity (třeba teď mám v pondělí volno, YES!). Často se konají různé několikadenní týmové projekty, návštěvy firem z odvětví (např. Legoland, VisitVejle) nebo výlety přímo za praxí (na jaře třeba jedeme do Barcelony!). Také máte možnosti vyjet na Erasmus do některé z partnerských univerzit nebo různé výměnné programy (já se teď hlásila např. do Maroka, i když to nevyšlo). Jsem tu pár týdnů a už teď mám pocit, že mi to dalo fakt hodně a můžu říct, že takhle mě škola ještě nikdy nebavila. Podrobnější detaily výuky budu probírat v jiném článku někdy v blízké budoucnosti, ale neváhejte se ptát už teď!


3. NA VĚKU NEZÁLEŽÍ
V Česku jste student do 26 a tečka. Když studujete ve 40, tak jste divný. Tady je to jinak. Vlastně jsem ve třídě jedna z nejmladších. Nejstaršímu spolužákovi je 32, jinak je průměr tak 25. V top-upu na bakaláře snad nenajdete člověka pod 30. A ve vedlejší dánské třídě, je hned několik ženských po čtyřicítce. Všichni se spolu baví jako sobě rovní, žádné skupinkování nebo souzení. Mezi všemi studenty panuje vzájemný respekt, žádné pomluvy nebo vysmívání se. Věřím, že to není jen dobrým kolektivem, ale působením místního prostředí a učitelů. A co jsem ještě nezmínila je, že studium je zdarma v jakémkoliv věku. Může Vám být třeba 60, jen buďte z unie.


4. MĚSTO, KULTURA A PÁRTY
Propagování životního prostředí může znít jako klišé, ale já si nemůžu pomoct. Odpadky na ulicích pohledat a tráva má tak jasný odstín zelené, jaký jsem snad ještě neviděla. Šíleně mi to tu připomíná Anglii. Cihlové domy, vstřícní lidé, všudypřítomné pruhy pro cyklisty a moře, které není na koupání. Můžu zaručit, že městské prostředí by se Vám prostě líbilo. Jen bych chtěla upozornit toho, kdo by chtěl jít do Kodaně, na vysoké nájmy. V Kodani i v jejích okolních městech jsou nájmy zhruba 3x vyšší než na Fynu a tady u nás.


Dánové mají spoustu zajímavých tradic a zvyků. Mimo to jsou ale velcí párty lidi a nebojí se dobrodružství. „Pije jako Dán“ opravdu není výmysl. Přes týden jsou všichni klidní, ale jakmile přijde víkend, všichni se promění na večírková monstra a spolu s nimi i město. Místní kluby a puby (často v anglickém stylu) opravdu stojí za to, akorát potřebujete balík nebo šetřit pár týdnů (radši měsíců). Mimo to se v každém městě konají všemožné koncerty, festivaly, workshopy, maratony, takže o nedostatek volnočasových aktivit se opravu bát nemusíte.


5. ANGLIČTINA
Uklízeči, technici, prodavači, všichni mluví anglicky. V dnešním světě se člověk bez angličtiny v podstatě neobejde, ale tady je to jiné. Tady prostě fakt umí. A proč? Protože polovina dánských TV kanálů je v angličtině (např. Netflix) a všichni je sledují (nejoblíbenější seriál je Game of Thrones, kde účinkuje několik dánských herců). Kéž by tohle bylo zákonem v každé zemi! Taky je sranda sledovat to, že všichni umí mluvit, ale se psaním a spelováním už je problém, protože to je televize nenaučí. Proto potřebují někoho, jako jsem já! (pardon, to bylo sebestředný, ale když jsem naposled dělala na projektu s Dány, tak byli z mého psaní přímo nadšení, příjemný pocit)


6. SU – PŘÍSPĚVEK NA ŽIVOT
O tomhle se chci zmínit jen krátce. SU je státní příspěvek, který můžete dostat v případě, že si najdete práci min. na 12 hodin týdně. V přepočtu je to asi 17000,-. Zní to pěkně, že? ALE za prvé, sehnat práci opravdu není jednoduché. Za druhé, opravu musíte mít odpracovaných 12 hodin každý týden, jinak budete muset peníze vrátit. Za třetí, nevydělávejte až moc, jinak za rok budete muset vracet velkou částku. Zní to krásně a snad se k tomu jednou dopracuju, ale vzhledem k vysokým platům si stačí najít brigádu i na míň než 12 hodin a stejně vyžijete. Ale je to motivace!


7. ZKUŠENOST, NOVÝ JAZYK, ŠIROKÝ VÝBĚR OBORŮ
A jen tak na nalákání, uvědomte si, že jakákoliv zkušenost se studiem v zahraničí se vyplatí. I kdyby mě teď vyhodili, tak mám z čeho čerpat. Vidím úžasnou výhodu v tom studovat turismus v cizí zemi. Učím se už jen tím, že tu jsem. Zároveň se můžu naučit nový cizí jazyk – dánštinu, což je moje velká záliba. Jakmile máte registrační číslo, můžete se přihlásit na lekce zdarma! Je to těžký jazyk, ale je to výhoda při hledání práce a samozřejmě i do budoucna.

(přeškrtnutý o je moje oblíbený)

A co se týče oborů, s medicínou a právem tu nepořídíte, určitě ne na bakaláře. Nejpopulárnějšími obory jsou service, marketing, IT, logistika, ale také různé obory spojené s designem či architekturou a mnohé další. Začít můžete s AP Degree (2 roky) nebo s bakalářem (3,5 roku) a pokračovat s top-upem na bakaláře (1,5 roku), magistrem i doktorátem (tuším, že oba po 2 letech).


POKUD BYSTE MĚLI JAKÉKOLIV DOTAZY, TAK VŠECHNY VÍC NEŽ RÁDA ZODPOVÍM!

Tak hodně štěstí s výběrem!

No comments:

Post a Comment